IMPLEMENTATION OF PEDAGOGIC COMPETENCE OF E-LEARNING WEBSITE, WHATSAPP GROUP, AND GOOGLE MEETING IN SUPPORTING ENGLISH LANGUAGE EDUCATION ONLINE LEARNING
Abstract
This study aims to analyze several platforms used to support online learning activities. In addition to E-Learning official website provided by the campus as a media for class interaction based on the web, there are also platforms used to support online learning activities, such as Google Meeting and Whatsapp Group. Google Meeting is used as a live streaming media. WhatsApp Group as a media for class interaction that is simpler and more concise based on chat. This study method used is qualitative descriptive in order to find out in more detail about the weaknesses to the strengths of each platform. This study was applied to regular English Language Education students in 2018, Esa Unggul University. Data collection is done through direct observation and interviews with the students involved.
Keywords: online learning, digital platform, online class
Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis beberapa platform yang digunakan untuk mendukung kegiatan pembelajaran secara daring. Selain website resmi E-Learning yang disediakan oleh kampus sebagai media interaksi kelas berbasis web, adapula platform yang digunakan untuk menunjang kegiatan pembelajaran secara daring seperti Google Meeting dan WhatsApp Group. Google Meeting digunakan sebagai media live streaming. Kemudian Whatsapp Group sebagai media interaksi kelas yang lebih sederhana dan ringkas yang berbasis chat. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif guna mengetahui lebih rinci soal kelemahan hingga kelebihan masing-masing platform. Penelitian ini diterapkan pada mahasiswa Pendidikan Bahasa Inggris reguler tahun 2018, Universitas Esa Unggul. Pengumpulan data dilakukan melalui observasi dan wawancara langsung dengan mahasiswa yang terlibat.
Kata kunci: Pembelajaran daring, digital platform, kelas online
Full Text:
PDFReferences
Arnesti, Novita, and Abdul Hamid. 2015. “Penggunaan Media Pembelajaran Online – Offline Dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Hasil Belajar Bahasa Inggris.” Jurnal Teknologi Informasi & Komunikasi Dalam Pendidikan 2 (1). https://doi.org/10.24114/jtikp.v2i1.3284.
Hanafy, Muh. Sain. 2015. “Konsep Belajar Dan Pembelajaran.” Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan 17 (1): 66–79. https://doi.org/10.24252/lp.2014v17n1a5.
Hapsari, Swita Amallia, and Heri Pamungkas. 2019. “Pemanfaatan Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Online Di Universitas Dian Nuswantoro.” WACANA: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi 18 (2): 225–33. https://doi.org/10.32509/wacana.v18i2.924.
Hasil, Terhadap, and Belajar Mata. 2012. “Pengaruh Pembelajaran E-Learning Kuliah Statistics Mahasiswa Tadris Iain Walisongo Mata Kuliah Statistics (Statistika Pendidikan Untuk Prodi Yang Lain) Merupakan Mata Kuliah Wajib Di IAIN Walisongo . Di Prodi Tadris Bahasa Inggris , Pembelajaran Mata Ku.” Jurnal Ohenomenon 2: 7–27.
Indrayana, Boy, and Ali Sadikin. 2020. “The Application of E-Learning in the Era of the Industrial Revolution 4.0 to Suppress the Spread of Covid-19.” Indonesion Journal of Sport Science and Coaching 02 (1): 46–55. https://online-journal.unja.ac.id/IJSSC/article/view/9847.
Kumala vivi may, susanto Ratnawati. 2017. “Analisis Konstruk Model Pengembangan Kepemimpinan Guru Dari Faktor Spiritualitas Kerja Di Sekolah Dasar ‘ X ’ Jakarta” Dinamika Sekolah Dasar.
Kurni, Dena Kaifal, and Ratnawati Susanto. 2018. “Pengaruh Keterampilan Manajemen Kelas Terhadap Kualitas Proses Pembelajaran Di Sekolah Dasar Pada Kelas Tinggi” 2 (1): 39–45.
Naserly, Mursyid Kasmir. 2020. “Implementasi Zoom, Google Classroom, Dan WhatsApp Group Dalam Mendukung Pembelajaran Daring (Online) Pada Mata Kuliah Bahasa Inggris Lanjut.” Journal of Chemical Information and Modeling 4 (2): 155–65. https://jurnal-dikpora.jogjaprov.go.id/index.php/jurnalideguru/article/view/129.
Pakpahan, Roida, and Yuni Fitriani. 2020. “Analisa Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Pembelajaran Jarak Jauh Di Tengah Pandemi Virus Corona Covid-19” Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Researh 4 (2): 30–36.
Pane, Aprida, and Muhammad Darwis Dasopang. 2017. “Belajar Dan Pembelajaran.” FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman 3 (2): 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945.
Rahayu, Reka, and Ratnawati Susanto. 2018. “Pengaruh Kepemimpinan Guru Dan Keterampilan Manajemen Kelas Terhadap Perilaku Belajar Siswa Kelas Iv.” Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar 4 (2): 220–29. https://doi.org/10.31932/jpdp.v4i2.178.
Senja Ilyandani, Lilia, and Ratnawati Susanto. 2018. “Pengaruh Kemampuan Pengelolaan Pembelajaran Berbasis Konstruktivisme Terhadap Hasil Belajar Pkn Kelas V.” Elementary School Journal 8 (3): 120–28.
Susanto, Ratnawati. 2017. “Keterampilan Manajemen Kelas Melalui Gerakan Sederhana Senam Otak ( Brain Gym ) Di Sd Pelita 2 , Jakarta Barat” Jurnal Abdimas 3 (2).
Susanto, Ratnawati, and Reza Rachmadtullah. 2019. “Model of Pedagogic Competence Development: Emotional Intelligence and Instructional Communication Patterns.” International Journal of Scientific and Technology Research 8 (10): 2358–61.
Susanto, Ratnawati, Reza Rachmadtullah, and Widarto Rachbini. 2020. “Technological and Pedagogical Models: Analysis of Factors and Measurement of Learning Outcomes in Education.” Journal of Ethnic and Cultural Studies 7 (2): 1–14. https://doi.org/10.29333/ejecs/311.
Susanto, Ratnawati, and Yuli Asmi Rozali. 2020. Model Pengembangan Kompetensi Pedagogik Teori,Konsep,Dan Konstruk Pengukuran. Edited by yanita nur indah Sari. depok: PT RajaGrafindo Persada.
Susanto, Ratnawati, Yuli Asmi Rozali, and Noni Agustina. 2019. “Development of Pedagogical Competency Models for Elementary School Teachers: Pedagogical Knowledge, Reflective Ability, Emotional Intelligence and Instructional Communication Pattern.” Universal Journal of Educational Research 7 (10): 2124–32. https://doi.org/10.13189/ujer.2019.071010.
Winataputra, Udin. 2012. “Hakikat Belajar Dan Pembelajaran.” Pendidikan, 1–23. https://ayahalby.files.wordpress.com/2012/10/konsep-belajar-dan-pembelajaran-modul.pdf.
Refbacks
- There are currently no refbacks.