INOVASI BELAJAR DARING PADA MASA PANDEMI
Abstract
The impact of the Covid-19 pandemic affects psychological conditions and changes in human behavior that are broader in nature over a longer period of time. This also has an impact on the education system in Indonesia. Teachers and students will interact in remote interactions. Esa Unggul University applies the WFH (Work From Home) policy for lecturers / employees, and learning from home for students. This study aims to analyze learning activities during the Covid-19 pandemic. Based on the results of the study, it can be seen that learning carried out during the Covid-19 pandemic in educational programs uses a bold model with applications such as: zoom, whatsapp, google classroom, youtube, google meet. Online learning runs smoothly, when it feels less than ideal. Student learning outcomes vary, ranging from unsatisfactory, moderate to good. The obstacles that connect students and lecturers in bold learning include: internet quota information, unstable networks, and supporting devices such as devices and laptops. Limiting learning is effective if applied during the Covid-19 pandemic, but a more varied model is needed to keep it interesting if used in the long term.
Keywords: Activities, Online Learning, Pandemic Covid-19
Dampak pandemik Covid-19 mempengaruhi kondisi psikologis dan perubahan perilaku manusia yang sifatnya lebih luas dalam jangka waktu yang lebih panjang. Hal ini juga berdampak pada sistem pendidikan di Indonesia. Pengajar dan peserta didik akan terbiasa melakukan interaksi pembelajaran jarak jauh. Universitas Esa Unggul menerapkan kebijakan WFH (Work From Home) untuk dosen/karyawan, dan belajar dari rumah untuk mahasiswa. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis aktifitas pembelajaran daring pada masa pandemi Covid-19. Bersdasarkan hasil penelitian dapat diketahui bahwa pembelajaran yang dilakukan pada masa pandemi Covid-19 di jurusan pendidikan menggunakan model daring dengan aplikasi berupa : zoom, whatsapp, google classroom, youtube, google meet. Pelaksanaan pembelajaran daring berjalan dengan lancar, walaupun dirasakan kurang ideal. Hasil belajar mahasiswa bervariasi, mulai dari kurang memuaskan, cukup hingga baik. Kendala yang dihadapi mahasiswa dan dosen dalam pembelajaran daring antara lain : ketersediaan kuota internet, jaringan yang tidak stabil, dan alat penunjang seperti gawai dan laptop. Pembelajaran daring dinilai efektif jika diterapkan pada masa pandemi covid-19 namun diperlukan model yang lebih variatif agar tetap menarik jika digunakan dalam jangka panjang.
Kata kunci : Aktivitas, Pembelajaran Daring, Pandemi Covid-19
Full Text:
PDFReferences
Afifuddin, 2014, Metodologi Penelitian Kualitatif, bandung: Pustaka Setia.
Diakses 16 November 2020
Al asma: Journal of Islamic Education
ISSN 2715-2820 (Print) ISSN 2715-2812 (Online) Vol. 2, No. 1, May 2020
Firman, Firman, And Sari Rahayu. “Pembelajaran Online Di Tengah Pandemi Covid-19.” Indonesian Journal Of Educational Science (Ijes) 2, No. 2 (April 27, 2020): 81–89. Https://Doi.Org/10.31605/Ijes.V2i2.659
Sumber Rujukan dari Website Advertorial.2020. Inovasi Pendidikan dalam Situasi Pandemi. https://tirto.id/inovasi-pendidikan-dalam-situasi-pandemi-fsgf.
Diakses tanggal 16 November 2020.
Julianti. 2020. Tips Untuk Mengatasi Kejenuhan Belajar Sistem Daring Selama Pandemi. https://www.oborkeadilan.com/2020/08/tips-untuk-mengatasi-kejenuhan-belajar.html
Diakses tanggal 16 November 2020.
Refbacks
- There are currently no refbacks.