PERANAN KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA

Ega Nurliana, Annisa Dinda Hapsari, Rima Nurrohmayani, Dina Fitri Aryanis

Abstract


Competence is an ability that a person has in doing something that aims to have the ability to do something. Competence can be a variety of knowledge, expertise, or skills possessed by someone. Pedagogy can be interpreted as guidance, where someone can guide children to be independent and do something on their own. Because in this 21st century students in the learning process are not only required to memorize learning material, but students are required to have critical thinking skills that are able to solve a problem (problem solving). This research is a qualitative research. The problem in this research is the low level of critical thinking skills that exist in Indonesian students in the 21st century. So that the role of teacher pedagogic competence is needed in critical thinking of students. The results of this study indicate that the pedagogical competence of teachers in improving students' critical thinking skills is very influential in the learning process.
Keywords: Pedagogic Competence, Critical Thinking, Elementary School Teacher.

 

Kompetensi merupakan sebuah kemampuan yang dimiliki seseorang dalam melakukan sesuatu yang bertujuan untuk memiliki keberhasilan dalam melakukan sesuatu. Kompetensi dapat berbagai pengetahuan, keahlian, atau keterampilan yang dimiliki oleh seseoang. Pedagogik dapat diartikan sebagai bimbingan, yang di mana seseorang dapat membimbing anak untuk dapat mandiri dan melakukan sesuatu sendiri. Karena di abad 21 ini siswa dalam proses pembelajarannya tidak hanya dituntut untuk menghafal materi pembelajaran, akan tetapi siswa dituntut untuk memiliki kemampuan berpikir kritis (critical thinking) yang mampu memecahkan suatu masalah (problem solving). Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif. Permasalahan dalam penelitian ini adalah rendahnya tingkat kemampuan berpikir kritis yang terdapat pada diri siswa indonesia di abad ke 21 ini. Sehingga peranan kompetensi pedagogik guru sangat diperlukan dalam berpikir kritis siswa. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa peranan kompetensi pedagogik guru dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa sangat berpengaruh dalam proses pembelajaran.
Kata Kunci: Kompetensi Pedagogik, Berpikir Kritis, Guru SD


Full Text:

PDF

References


Susanto, Ratnawati dan Yuli Azmi Rozali. 2020. Model Pengembangan Kompetensi Pedagogik. Depok: PT RajaGrafindo Persada.

Balqis, P., Ibrahim, N., & Ibrahim, S. (2014). Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Smpn 3 Ingin Jaya Kabupaten Aceh Besar. Jurnal Administrasi Pendidikan : Program Pascasarjana Unsyiah, 2(1), 25–38.

Kumala, V. M., & Susilo, J. (2018). Sekolah Negeri Dan Sekolah Swasta. Jurnal Hubungan Pengetahuan Pedagogik, 170–181(3), 170–181. https://www.researchgate.net/profile/Ratnawati_Susanto/publication/331965462_HUBUNGAN_PENGETAHUAN_PEDAGOGIK_DENGAN_KOMPETENSI_PEDAGOGIK_SERTA_PERBEDAANNYA_DI_SEKOLAH_NEGERI_DAN_SEKOLAH_SWASTA/links/5c95830045851506d7247b87/HUBUNGAN-PENGETAHUAN-PEDAGOGIK-D

Kumala, V. M., Susilo, J., & Susanto, R. (2018). Sekolah Swasta. Hubungan Pengetahuan Pedagogik Dengan Akaompetensi Pedagogik, 1–23.

Malik, S., Rohendi, D., & Widiaty, I. (2019). Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) with Information and Communication Technology (ICT) Integration: A Literature Review. 299(Ictvet 2018), 498–503. https://doi.org/10.2991/ictvet-18.2019.114

Pérez, A., Santamaria, E. K., Operario, D., Tarkang, E. E., Zotor, F. B., Cardoso, S. R. de S. N., Autor, S. E. U., De, I., Dos, A., Vendas, O. D. E., Empresas, D. A. S., Atividades, P. O., Artigo, N., Gest, G. N. R. M. D. E., Para, D. E. F., Miranda, S. F. da R., Ferreira, F. A. A., Oliver, J., Dario, M., … Volk, J. E. (2017). No Title. BMC Public Health, 5(1), 1–8. https://ejournal.poltektegal.ac.id/index.php/siklus/article/view/298%0Ahttp://repositorio.unan.edu.ni/2986/1/5624.pdf%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.jana.2015.10.005%0Ahttp://www.biomedcentral.com/1471-2458/12/58%0Ahttp://ovidsp.ovid.com/ovidweb.cgi?T=JS&P

Qi, J. Q., Tian, H. Y., Wang, Y. Y., Kin, G., Pang, H., Li, L. T., Lai, H., Chan, W., Park, J. E. G. H. J., An, K., Hwang, Y., Park, J. E. G. H. J., Noh, H. J., Kim, J. Y., Park, J. E. G. H. J., Hwang, N. M., Hyeon, T., Reverón, H., Elissalde, C., … Zeng, G. (2019). No Title. Nanotechnology, 27(9), 3505–3515. http://dx.doi.org/10.1016/j.cej.2014.10.020%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.apcatb.2013.08.019%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.tsf.2016.12.015

Susanto, R., Rachmadtullah, R., & Rachbini, W. (2020). Technological and pedagogical models: Analysis of factors and measurement of learning outcomes in education. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 7(2), 1–14. https://doi.org/10.29333/ejecs/311

Susanto, R., Rozali, Y. A., & Agustina, N. (2019). Development of pedagogical competency models for elementary school teachers: Pedagogical knowledge, reflective ability, emotional intelligence and instructional communication pattern. Universal Journal of Educational Research, 7(10), 2124–2132. https://doi.org/10.13189/ujer.2019.071010

Susanto, R., Rozali, Y. A., & Agustina, N. (2020). Pedagogic Competence Development Model: Pedagogic Knowledge and Reflective Ability. 422(Icope 2019), 19–23. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200323.082

Susanto, R., Sofyan, H., Rozali, Y. A., Nisa, M. A., Umri, C. A., Nurlinda, B. D., Oktafiani, O., & Lestari, T. H. (2020). Pemberdayaan Kompetensi Pedagogik Berbasis Kemampuan Reflektif Untuk Peningkatan Kualitas Interaksi Pembelajaran di SDN Duri Kepa 03. International Journal of Community Service Learning, 4(2), 125–138. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v4i2.25657

Susanto, R., & Unggul, U. E. (2020). Analysis of the Application of the Pedagogical Competency Model Case study of Public and Private Primary Schools in West Jakarta Municipality , DKI Jakarta Province ). 19(3), 167–182. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.03.114

Wolfe, D. T., Hermanson, D. R., Ii, B. A. B., Diri, A. K., Diri, P. K., Chotimah, C., Rohayati, S., Мурашко М.А., کاپلان ,

سادوک , غلامحسین , ث ., Akademik, K., Reza Yuka Satria Pratama, , Rusno, Ips, B., Kelas, S., Sdn, I. V, Tahun, T., … Noviyani, D. I. (2017). No Title خلاص ه

روانپزشکی . Educational Psychology Journal, 2(2), 65–72. https://doi.org/DOI:


Refbacks

  • There are currently no refbacks.