ANALISIS KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU DALAM PELAKSANAAN KURIKULUM 2013

Karomahtul Laela Dwi Sri Naria, Dhefa arta mevia, Nurhidayah Nurhidayah, Feronika Gabriella

Abstract


The research is devoted to the title Pedagogic Competency Analysis of Teachers in the implementation of the 2013 Curriculum. This research discusses the implementation of teachers in the implementation of the 2013 curriculum. The purpose of this study is to describe the application of teacher pedagogic competence in class IV which is carried out in the 2013 curriculum learning process at SDN 01 Grogol. This type of research is a qualitative research with a descriptive research design. Data collection techniques used in this study were observation, interviews and documentation. The validity technique uses observation extension data, uses reference materials and triangulation techniques. The application of teacher pedagogical competence in the learning process of the 2013 curriculum has not been fully applied through the analysis of the obtained indicators. The results showed that the pedagogical competence of teachers in implementing the 2013 curriculum was not good. Viewed from three aspects, namely lesson planning, learning implementation, and learning evaluation. This can be seen from the results of 7 indicators, only 3 which indicate that the understanding of teacher insights or teacher education is not good, mastery of theory in learning is still very minimal and there is still a lack of assessment that is not in accordance with the lesson plan, affective research has not been fully carried out and still uses research on the question .
Keywords: Pedagogic competence, 2013 Curriculum, Teacher

 

Penelitian yang dikhususkan dengan judul Analisis Kompetensi Pedagogik Guru dalam pelaksanaan Kurikulum 2013. Penelitian ini membahasa peneran guru dalam pelaksanaan kurikulum 2013. Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan penerapan kompetensi pedagogic guru dikelas IV yang dilaksanakan proses pembelajaran kurikulum 2013 di SDN 01 Grogol. Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan desain penelitian deskriptif. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi, wawancara dan dokumentasi. Teknik keabsahan menggunakan data perpanjangan pengamatan, menggunakan bahan referensi dan teknik trianggulasi. Penerapan kompetensi pedagogik guru dalam proses pembelajaran kurikulum 2013 belum sepenuhnya diterapkan dengan melalui analisis indikator yang didapat. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Kompetensi pedagogik guru dalam pelaksanaan kurikulum 2013 kurang baik. Dilihat dari tiga aspek, yaitu perencanaan pembelajaran, pelaksanaan pembelajaran, dan evaluasi pembelajaran. Hal tersebut dapat dilihat dari hasil 7 indikator hanya 3 yang menunjukan bahwa pemahaman wawasan guru atau ladasaan kependidikan guru kurang baik , penguasaan teori dalam belajar masih sangat minim dan masih kurangnya penilaian yang belum sesuai dengan RPP, penelinian afektif belum dilakukan sepenuhnya dan masih menggunakan penlian pertema.
Kata Kunci: Kompetensi pedagogik, Kurikulum 2013, Guru


Full Text:

PDF

References


Agustina, N., & Susanto, R. (2017). Persepsi Guru Terhadap Pengembangan Profesionalisme Melalui Pelatihan Media Pembelajaran Berbasis Edmodo. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Teknik Informatika, (September), 44–48

Dan, B., Terhadap, K., Belajar, H., Sman, S., Sinjai, S., & Azis, A. A. (2017). Analisis kompetensi pedagogik dan profesional guru . . ., 5, 123–140.

Lubis, H. (2012). Kompetensi Pedagogik Guru Profesional. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 10(3), 16–19. https://doi.org/10.32729/edukasi.v10i3.169

Melinda, I., & Susanto, R. (2018). Pengaruh Reward dan Punishment Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Internasional Jurnal of Elementary Education, 2(2), 81–86.

Norsidi, P. (2018). ANALISIS KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU MATA PELAJARAN GEOGRAFI SEKOLAH MENENGAH ATAS (SMA) SEBAGAI PELAKSANA KURIKULUM 2013 DI KABUPATEN KETAPANG. Jurnal Pendidikan Sosial, 5(2), 202–216.

Perni, N. N. (2019). Kompetensi Pedagogik Sebagai Indikator Guru Profesional. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2), 175. https://doi.org/10.25078/aw.v4i2.1122

Sumiarsi, N. (2015). Analisis Kompetensi Pedagogik dan Pengembangan Pembelajaran Guru SD Negeri 041 Tarakan. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 3(1), 1–6.

Susanto, Ratnawati , Noni Agustina, Y. A. R. (2020). Analysis of the Application of the Pedagogical Competency Model Case study of Public and Private Primary Schools in West Jakarta Municipality , DKI Jakarta Province ), 19(3), 167–182. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.03.114

Susanto, R. (2018). Pengkondisian Kesiapan Belajar Untuk Pencapaian Hasil Belajar Dengan Gerakan Senam Otak, 3, 63.

Susanto, R. M. (2017). Pengaruh Model Cooperative Learning Tipe Teams Games Tournament ( Tgt ) Terhadap Kecerdasan Interpersonal Pada Mata Pelajaran Ips. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(4), 260–269.

Susanto, R., & Rachmadtullah, R. (2019). Model of pedagogic competence development: Emotional intelligence and instructional communication patterns. International Journal of Scientific and Technology Research, 8(10), 2358–2361.

Susanto, R., Rachmadtullah, R., & Rachbini, W. (2020). Technological and pedagogical models: Analysis of factors and measurement of learning outcomes in education. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 7(2), 1–14. https://doi.org/10.29333/ejecs/311

Susanto, R., Rozali, Y. A., & Agustina, N. (2019). Development of pedagogical competency models for elementary school teachers: Pedagogical knowledge, reflective ability, emotional intelligence and instructional communication pattern. Universal Journal of Educational Research, 7(10), 2124–2132. https://doi.org/10.13189/ujer.2019.071010

Tenriawaru, E. P. (2014). Implementasi Mind Mapping Dalam Kegiatan Pembelajaran Dan Pengaruhnya Terhadap Pendidikan Karakter1. Prosiding Seminar Nasional, 01(1), 85–91.

Vivi May Kumala1, Ratnawati Susanto2, J. S. (n.d.). HUBUNGAN PENGETAHUAN PEDAGOGIK DENGAN KOMPETENSI PEDAGOGIK SERTA PERBEDAANNYA DI SEKOLAH NEGERI DAN SEKOLAH SWASTA. Hubungan Pengetahuan Pedagogik Dengan Komptensi Pedagogik Serta Perbedaanya Di Sekolah Negri Dan Sekolah Swasta, 1–23.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.