PERKEMBANGAN GERAKAN LITERASI PEDAGOGIK DI SDN VI KUALA TUNGKAL
Abstract
An increasingly advanced era requires teachers to continuously update their knowledge so that they can compete in the era of globalization. A teacher who is active in literacy will certainly be imitated by a small proportion or most of his students because the teacher is a role model for his students. The Pedagogic Literacy Movement is a fundamental competency that teachers must have because literacy skills are needed to face the challenges of the 21st century. The pedagogic literacy movement includes various dimensions and aspects as a system that can become a pillar of lifelong learning with the principles of learning to know, learning to do, learning to be, learning to live together. This study aims to determine the development of pedagogic literacy at SDN Kuala Tungkal. The method in this research is qualitative research with data collection techniques in the form of interviews using an open questionnaire on google form. This research is expected to determine the development of pedagogic literacy learning of teachers at SDN IV Kuala Tungkal. The results showed that the development of pedagogic literacy at SDN IV Kuala Tungkal has not been going well due to the lack of knowledge of teachers about pedagogic literacy, lack of reading material for students to develop literacy, and there has been no special program or training for SDN IV Kuala Tungkal teachers regarding pedagogic literacy.
Keywords : pedagogic literacy, teacher competence, education
Zaman yang semakin maju menuntut guru untuk terus memperbaharui pengetahuannya agar tetap dapat bersaing di era globalisasi. Seorang guru yang aktif berlitersasi tentu akan ditiru oleh sebagian kecil atau sebagian besar siswanya karena guru merupakan teladan bagi peserta didiknya. Gerakan Literasi Pedagogik menjadi kompetensi mendasar yang harus dimiliki guru karena kemampuan literasi sangat dibutuhkan untuk menghadapi tantangan abad ke-21. Gerakan literasi pedagogik mencakup berbagai dimensi dan aspek sebagai sebuah sistem yang dapat menjadi pilar pembelajaran seumur hidup dengan prinsip learning to know, learning to do, learning to be, learning to live together. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perkembangan literasi pedagogik di SDN Kuala Tungkal. Metode pada penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengan teknik pengumpulan data berupa wawancara menggunakan angket terbuka di google form. Penelitian ini diharapkan dapat mengetahui perkembangan pembelajaran literasi pedagogik guru di SDN IV Kuala Tungkal. Hasil penelitian menunjukkan bahwa perkembangan literasi pedagogik di SDN IV Kuala Tungkal belum berjalan dengan baik karena kurangnya pengetahuan guru mengenai literasi pedagogik, kurangnya bahan bacaan bagi siswa untuk mengembangkan literasinya, dan belum terdapat program atau pelatihan khusus bagi guru SDN IV Kuala Tungkal mengenai literasi pedagogik.
Kata kunci : literasi pedagogik, kompetensi guru, pendidikan
Full Text:
PDFReferences
Habibullah, A. (2012). Kompetensi Pedagogik Guru. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama Dan Keagamaan, 10(3), 362–377. https://doi.org/10.32729/edukasi.v10i3.169
Hariyani, S. (2020). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru dalam Melaksanakan Literasi pada Pembelajaran Melalui Lesson Study di SDN Lemahputro 1 Sidoarjo. Jurnal of Indonesian Education, 3(1), 39–47. Retrieved from https://www.journal.unusida.ac.id/index.php/jie/article/download/255/207
Hendrawan, B., Pratiwi, A. S., & Komariah, S. (2017). Kajian Aplikatif Penanaman Nilai-Nilai Karakter Siswa Melalui Gerakan Literasi di Sekolah Dasar Berdasarkan Perspektif Pedagogik Kritis. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(28), 83–97. Retrieved from http://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/pgsd/article/view/1050/729
Kharizmi, M. (2019). Kesulitan Siswa Sekolah Dasar dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi. Jurnal Pendidikan Almuslim, VII(2), 94–102.
Kumala, V. M., Susilo, J., & Susanto, R. (2018). Hubungan Pengetahuan Pedagogik dengan Kompetensi Pedagogik Serta Perbedaannya di Sekolah Negeri dan Sekolah Swasta. Hubungan Pengetahuan Pedagogik Dengan Kompetensi Pedagogik, 1–23. Retrieved from http://ratnawati.weblog.esaunggul.ac.id/wp-content/uploads/sites/5930/2018/09/HUBUNGAN-PENGETAHUAN-PEDAGOGIK-DENGAN-KOMPETENSI-PEDAGOGIK-SERTA-PERBEDAANNYA-DI-SEKOLAH-NEGERI-DAN-SEKOLAH-SWASTA.pdf
Kurni, D. K., & Susanto, R. (2018). Pengaruh Keterampilan Manajemen Kelas Terhadap Kualitas Proses Pembelajaran Di Sekolah Dasar Pada Kelas Tinggi. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 39–45. Retrieved from http://www.universitas-trilogi.ac.id/journal/ks/index.php/JIPGSD/article/view/232/160
Rahayu, R., & Susanto, R. (2018). Pengaruh Kepemimpinan Guru dan Keterampilan Manajemen Kelas Terhadap Perilaku Belajar Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa, 4(2), 220–229.
Suhandani, D., & Kartawinata, J. (2014). Identifikasi Kompetensi Guru sebagai Cerminan Profesionalisme Tenaga Pendidik di Kabupaten Sumedang (Kajian pada Kompetensi Pedagogik). Mimbar Sekolah Dasar, 1(2), 128–141. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v1i2.874
Susanto, R., Agustina, N., & Rozali, Y. A. (2020). Analysis of the Application of the Pedagogical Competency Model Case Study of Public and Private Primary Schools in West Jakarta Municipality , DKI Jakarta Province ). Ilkogretim Online - Elementary Education Online, 19(3), 167–182. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.03.114
Susanto, R., & Rachmadtullah, R. (2019). Model of Pedagogic Competence Development: Emotional Intelligence and Instructional Communication Patterns. International Journal of Scientific and Technology Research, 8(10), 2358–2361.
Susanto, R., Rachmadtullah, R., & Rachbini, W. (2020). Technological and Pedagogical Models: Analysis of Factors and Measurement of Learning Outcomes in Education. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 7(2), 1–14. https://doi.org/10.29333/ejecs/311
Susanto, R., & Rozali, Y. A. (2020). Model Pengembangan Kompetensi Pedagogik. (Y. N. I. Sari, Ed.). Jakarta: PT RAJAGRAFINDO PERSADA.
Susanto, R., Rozali, Y. A., & Agustina, N. (2019). Development of Pedagogical Competency Models for Elementary School Teachers: Pedagogical Knowledge, Reflective Ability, Emotional Intelligence and Instructional Communication Pattern. Universal Journal of Educational Research, 7(10), 2124–2132. https://doi.org/10.13189/ujer.2019.071010
Susanto, R., Sofyan, H., Rozali, Y. A., Nisa, M. A., Umri, C. A., Nurlinda, B. D., … Lestari, T. H. (2020). Pemberdayaan Kompetensi Pedagogik Berbasis Kemampuan Reflektif untuk Peningkatan Kualitas Interaksi Pembelajaran di SDN Duri Kepa 03. International Journal of Community Service Learning, 4(2), 125–138. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v4i2.25657
Syofyan, H., Fathonah, K., Vebryanti, Ajisaputra, I., Tesalonika, M., Haikal, F., … Pratiwi, W. N. (2018). Gerakan Literasi Sains Bagi Guru untuk Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa di SDN Duri Kepa 17 Pagi dan SDN Jelambar Baru 01 Pagi. Jurnal Abdimas, 5(1), 59–69. Retrieved from https://www.esaunggul.ac.id/wp-content/uploads/2018/02/11.-Gerakan-Literasi-Sains-Bagi-Guru-Untuk-Peningkatan-Kemampuan-Berpikir-Kritis-Siswa-Di-SDN-Duri-Kepa-17-PAGI-Dan-SDN-Jelambar-Baru-01-PAGI.pdf
Tryanasari, D., Aprilia, S., & Cahya, W. A.(2017). Pembelajaran Literasi di SDN Rejosari 1 Kecamatan Kawedanan Kabupaten Magetan. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 7(02), 173. https://doi.org/10.25273/pe.v7i2.1641
Usman, M. U. (2003). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Refbacks
- There are currently no refbacks.