PERANAN KOMPETENSI PEDAGOGIK DENGAN KINERJA GURU DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA

Adisa Rara Ayu Dwi Lestari, Wismawati Wismawati, Riskiyana sari, Nurul Hidayah, Ratnawati Susanto

Abstract


Teacher pedagogical competence is the ability to train students which includes understanding of students, designing learning implementation, evaluating learning outcomes, and developing students to actualize their various potentials. Learning Quality is the ability of school resources to transform various types of input and situations to achieve school goals effectively and efficiently. The research method used is to use descriptive qualitative analysis, namely data analysis that emphasizes the meaning, reasoning, definition of a particular situation (in a certain context) and describes what it is about the behavior of the object being studied. The data test tools are observation, interview and documentation methods. The conclusion of this research is that the teacher's pedagogical competence in improving science learning outcomes is having the ability to understand students, being able to teach in class, being able to use teaching methods, being able to carry out interactive learning, being able to learn results and being able to provide results. Science teacher's pedagogical work ability has not played a maximum role in improving science learning outcomes because of lack of guidance and attention to learning activities at home.
Keywords: The role of pedagogic competence, Teacher performance, Learning outcomes.

 

Kompetensi pedagogik guru adalah kemampuan mengelola pembelajaran peserta didik yang meliputi pemahaman terhadap peserta didik, perancangan pelaksanaan pembelajaran, evaluasi hasil belajar, dan pengembangan peserta didik untuk mengaktualisasikan berbagai potensi yang dimilikinya. Mutu Pembelajaran merupakan suatu kemampuan sumber daya sekolah dalam mentransformasikan berbagai jenis masukan dan situasi untuk mencapai tujuan sekolah secara efektif dan efisien. Metode penelitian yang digunakan adalah dengan menggunakan analisa kualitatif deskripsi yaitu analisis data yang menekankan pada makna, penalaran, definisi suatu situasi tertentu (dalam konteks tertentu) serta menggambarkan apa adanya mengenai perilaku objek yang sedang diteliti. Alat pengumpulan data yaitu metode observasi, interview dan dokumentasi. Kesimpulan penelitian yaitu peranan kompetensi pedagogik yang dimiliki oleh guru dalam meningkatkan hasil belajar IPA yaitu memiliki kemampuan memahami peserta didik, mampu merancang pembelajaran di kelas, mempu menggunakan metode mengajar, mampu melaksanakan pembelajaran interaktif, mampu mengevaluasi hasil belajar dan mampu memberikan penilaian. Kemampuan peranan pedagogik yang dimiliki oleh guru IPA belum berperan secara maksimal dalam meningkatkan hasil belajar IPA dikarenakan kurangnya bimbingan dan perhatian orangtua terhadap kegiatan belajar dirumah.
Kata kunci: Peranan kompetensi pedagogik, Kinerja guru, Hasil belajar


Full Text:

PDF

References


Dudung, A. (2018). Kompetensi Profesional Guru. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan), 5(1), 9–19. https://doi.org/10.21009/jkkp.051.02

Kumala, V. M., Susilo, J., & Susanto, R. (2018). Sekolah Swasta. Hubungan Pengetahuan Pedagogik Dengan Akaompetensi Pedagogik, 1–23.

Nursalam, 2016, metode penelitian, & Fallis, A. . (2013). 済無No Title No Title. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Nurtanto, M. (2014). Mengembangkan Kompetensi Profesionalisme Guru Dalam Menyiapkan Pembelajaran Yang Bermutu. Prosiding Seminar Nasional Inovasi Pendidikan Inovasi Pembelajaran Berbasis Karakter Dalam Menghadapi Masyarakat Ekonomi ASEAN, 10, 553–565.

Susanto, R., Rachmadtullah, R., & Rachbini, W. (2020). Technological and pedagogical models: Analysis of factors and measurement of learning outcomes in education. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 7(2), 1–14. https://doi.org/10.29333/ejecs/311

Susanto, R., Rozali, Y. A., & Agustina, N. (2019). Development of pedagogical competency models for elementary school teachers: Pedagogical knowledge, reflective ability, emotional intelligence and instructional communication pattern. Universal Journal of Educational Research, 7(10), 2124–2132. https://doi.org/10.13189/ujer.2019.071010

Susanto, R., Rozali, Y. A., & Agustina, N. (2020). Pedagogic Competence Development Model: Pedagogic Knowledge and Reflective Ability. 422(Icope 2019), 19–23. https://doi.org/10.2991/assehr.k.200323.082

Susanto, R., Sofyan, H., Rozali, Y. A., Nisa, M. A., Umri, C. A., Nurlinda, B. D., Oktafiani, O., & Lestari, T. H. (2020). Pemberdayaan Kompetensi Pedagogik Berbasis Kemampuan Reflektif Untuk Peningkatan Kualitas Interaksi Pembelajaran di SDN Duri Kepa 03. International Journal of Community Service Learning, 4(2), 125–138. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v4i2.25657

Susanto, R., & Unggul, U. E. (2020). Analysis of the Application of the Pedagogical Competency Model Case study of Public and Private Primary Schools in West Jakarta Municipality , DKI Jakarta Province ). 19(3), 167–182. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.03.114

Buku

Susanto, Ratnawati dan Yuli Asmi Rozali. 2020. Model Pengembangan Kompetensi Pedagogik: Teori, Konsep, dan Konstruk Pengukuran. Edisi 1. PT. Rajagrafindo Persada. Depok.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.