PENGEMBANGAN MODEL PELATIHAN STRATEGI PEMASARAN ONLINE PADA KELOMPOK USAHA BERSAMA DINAS SOSIAL PROVINSI DKI JAKARTA

Lia Amalia, Rojuaniah Rojuaniah, R. A Nurlinda, Elok Hikmawati, Elistia Elistia

Abstract


Abstract
One of the aims of this research is to solve the problems found and the solutions offered. The condition of the Covid-19 pandemic has an impact on the drastic decline of small businesses because offline sales cannot be done, so online marketing is one of the right sales strategies in this situation as a solution provided by lecturers in this problem. The population and sample in this online marketing training are 45 (forty five) micro entrepreneurs, which are expected to be able to recover sales in this difficult condition. The sampling method taken on this saturated sample was due to the reasons that became the basis for determining the sample in accordance with the objectives to be achieved in the study through the independent variables of entrepreneurial motivation, product packaging design and financial reports, the dependent variable of online marketing strategies. The research method analysis used multiple linear regression. The output of research outputs is in the form of services, models, systems, products / goods, patents, and other outcomes, namely, increasing understanding of online marketing strategies, being able to survive the business in the conditions of the Covid-19 pandemic.

Keywords: Entrepreneurial Motivation, Online Marketing Strategy, Product Packaging Design,Financial Statements

Abstrak
Tujuan dalam penelitian ini salah satunya adalah untuk permasalahan yang ditemukan dan solusi yang ditawarkan. Kondisi pandemic Covid-19 berdampak pada turun drastisnya usaha kecil karena penjualan secara offline tidak bisa dilakukan, maka pemasaran online merupakan salah satu strategi penjualan yang tepat dalam situasi ini sebagai solusi yang diberikan oleh para dosen dalam permasalahan ini. Populasi dan sampel dalam pelatihan pemasaran online ini adalah 45 (empat puluh lima) orang pelaku usaha mikro diharapkan mampu me-recovery penjualan pada kondisi sulit ini. Metode pengambilan sampel yang diambil didasarkan atas sampel jenuh hal ini disebabkan adanya alasan-alasan yang menjadi dasar dalam penentuan sampel sesuai dengan tujuan yang akan dicapai dalam penelitian melalui variable independent motivasi kewirausahaan, desain kemasan produk dan laporan keuangan, variable dependen strategi pemasaran online. Analisis metode penelitian dengan menggunakan regresi linear berganda. Luaran penelitian luaran berupa jasa, model, sistem, produk/barang, paten, dan luaran lainnya yaitu, peningkatan pemahaman strategi pemasaran online, mampu bertahan usaha dalam kondisi pandemi Covid-19.

Kata Kunci: Motivasi Kewirausahaan, Strategi Pemasaran Online, Desain Kemasan Produk,Laporan Keuangan


Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

Adel, H.M., Hammad, R. (2020), Entrepreuneurial marketing Strategy, institutional environment, and business performance of SME’s in Egypt. https://doi.org/10.1108/JEEE-11-2019-0171

Amarakoon,U., & Teicher, J. Entrepreuneurial Behaviour: a new perspective on the role of the HR professional. 48(7), 1809-1829. https://doi.org/10.1108/PR-03-2018-0087

Elistia, (2020). Analysis of Entrepreuneurial Knowledge Achievement Motives and Business Independence towards Entrepreunerial Behavior In Joint Business Groups. Journal of Research in Business, Economics, and Education, 2(4), 766-774

Susanti, A., Istiyanto, B., & Jalari, M.(2020). Stretegi UKM pada masa Pandemi Covid -19, KANGMAS: Karya Ilmiah Pengabdian Masyarakat. 1(2),67-74

https://doi.org/10.37010/kangmas.vli 2.50

https://www.bbc.com/indonesia/indonesia 51946817

https//kompaspedia.kompas.id/baca/paparan topik/kebijakan-perlindungan-dan -pemulihan-umkm-ditengah-pandemicovid-19

https://www.dinsos.jakarta.go.id

https://m.beritajakarta.id


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Publisher:

University Press, Universitas Esa Unggul, Jakarta
Jl. Arjuna Utara No.9, RT.1/RW.2, Duri Kepa,
Kec. Kb. Jeruk, Kota Jakarta Barat,
Daerah Khusus Ibukota Jakarta 11510

Email: semnaslppm@esaunggul.ac.id